VÍTEJETE NA NOVÝCH STRÁNKÁCH LMK PROSTEJOV
 
TOPlist
TOPlist

    web Jiřího Sekaniny

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Nakajima Ki-84 Hayate
 

Vzletové vybavení Hayate je:

motor:         Scorpion S-2208-30 (Kv = 1293 ot/V; 43g)
regulátor:    Jeti Master 30B - Flight
serva:         GWS NARO+F HP BB (křidélka); MC-500BB (výškovka, směrovka)
přijímač:      Jeti Rex 5 plus
akumulátor: 2s Li-pol Hyperion G3 1600 mAh
vrtule:         GSW 9x5 HD (letová - na fotkách FSK)
hmotnost:    425g

  "Nakijima Ki-84 Hayate, aneb ještě že máma není gotička"

  Pod vánočním stromkem jsem nalezl velkou bednu, po jejímž otevření se zjevila Nakajima. Po zběžném obhlédnutí stavebnice, mě kvalita zpracování uspokojila, možná dokonce až nadchla. Výlisky s EPS jsou velmi pěkné, dobře na sebe lícují a hlavně mají poměrně odolný povrch, což bývá u výrobků tohoto typu poměrně problém.
  Kompletaci jsem zahájil zvážením prázdného modelu (včetně vrtule, kuželu, šroubu apod.), abych věděl, kolik hmotnosti zbývá na vybavení. Váha ukázala 195g. Při maximální doporučené hmotnosti 420g mi tedy zbývalo 225g na vybavení. Rozhodl jsem se proto, že model bude mít ovládanou i směrovku, což modely Alfamodel nemívají. Okradl jsem se tak sice asi o 20g hmotnosti, které by se daly investovat do akumulátoru, ale s ovládanou směrovkou je větší sranda při létání.
  Odřezání směrovky šlo poměrně snadno. Jak ji ovšem napojit zpět, aby byla lehce pohyblivá a měla vhodné výchylky. Nakonec jsem na řezné plochy nalepil balzové lišty a to i za cenu zvýšení hloubky celé SOP. Ona větší celková plocha SOP nebude jistě k zahození. Napojení bowdenu a uložení serva bylo bezproblémové. Na desce serv jsou vyfrézovány 2 otvory. Akorát jsem mohl použít 0,6 mm drát místo 0,8 mm. Ušetřil bych si pozdější problémy s dovažováním akumulátorem.
  Po vyzkoušení chodu křidélek jsem zjistil, že páky jsou umístěny příliš za osou otáčení a křidélka tak mají zápornou diferenciaci. Po chvíli dumání jsem se rozhodl, že páky křidélek nadstavím tak, aby připojení bowdenů bylo alespoň v ose otáčení. Správně by bylo třeba zavěšení dostat až před osu pantu (po směru letu). Dosáhl jsem tak alespoň nediferencovaného chodu. Snad to nebude působit problémy při létání. Pokud ano, budu nucen přidat na křidélka vířiče, které zvýší odpor při výchylce křidélka nahoru (po vzoru Z-142).
  Další nestandardní úpravou je polomaketové vedení antény. Za kabinou je zalepen dutý sloupek z bowdenu, kterým vede anténa. Vyskytl se však vážný problém s tuhostí ukotvení, a tak jsem byl nucen přidat nemaketový výkližek ke kořeni sloupku. Nicméně pro funkčnost to bylo nezbytné.

  Konečně se tedy můžu dostat k vysvětlení záhadného nadpisu tohoto článku. Je totiž spojen s řešením povrchové úpravy modelu. Zavzpomínal jsem na doby. kdy jsem se po tátově vzoru věnoval plastikovým modelům a sloupanou kusy barvy udělal štětečkem pomocí mixu stříbrné a bílé barvy. Fanatičtí kitaři by mě sice asi moc nepochválili za provedení, ale říkám si: "na mě dobrý". Opotřebení laku by tedy bylo. Jak ovšem udělat špinění od výfukových zplodin a zbraní. Nastoupila opět osvědčená kitařská technika. Nastrouhám tužku tvrdosti HB, vezmu vatičku na čištění uší, pustím se do práce a...   ...nic!! Tužka selhala, neulpívá na hladkém povrchu. Co teď? Zkouším tedy saze z komína. Nic moc...špatně se nabírají. Dalším pokusem je tužka v bezbarvém laku - katastrofa ani zdaleka nepřipomínající realitu. Své naděje jsem proto vložil do mastného šmíru z jízdního kola. Výsledek je sice ucházející, ale asi bych musel nabírat šmír z kol po celé ulici.
  Po několikadenní odmlce mě nakonec napadly oční stíny.  A tak, ještě že máma není gotička a černé má v kazetě s očními stíny vždy značný nadbytek. Navíc stíny jsou mírně perleťové, nebo metalytické, což dodává špinění autentický mírně mastný vzhled.

  A tak je tedy konečně hotovo. Jen aby bylo vhodné počasí k létání.

 

 
     Changes of design: (c) Jiri Loutocky, LMK Prostejov
Design downloaded from FreeWebTemplates.com
Free web design, web templates, web layouts, and website resources!